MG 360 MT با گیربکس ۵ سرعته

بازگشت سایک با ام‌جی‌های ارزان

ام جی، برند قدیمی انگلیسی تباری که داستان طولانی و پرفراز و نشیب زندگی‌اش، سرنوشت آن را به سمت سرزمین اژدهایانی رساند که چند سالی است سکان این گاراژ قدیمی آقای موریس را به دست گرفته‌اند و خود را یک سر و گردن بالاتر از دیگر هم وطنی‌های خود می‌دانند. ادعایی که اخیراً با ورود ام جی های ۳۶۰ از روی خط تولید شرکت خودروسازی آذربایجان (آذویکو) قوت گرفته و مستقیماً در یک رده قیمتی شلوغ و پرهیاهو، به جنگ با چینی‌های خوش‌فروش و پرسابقه رفته است. خودروبانک جزو اولین رسانه‌های تخصصی خودرو است که نسخه توربو از ام جی ۳۶۰ را به صورت کامل تست کرده و به بررسی کامل این خودرو درست در اولین حضور آن در بازار پرداخته است. در زیر می‌توانید به صورت کامل با ام جی ۳۶۰ توربو آشنا شوید. همچنین اگر حوصله خواندن این همه متن را ندارید، خود را خسته نکنید زیرا پس از تعطیلات نوروزی فیلم تست این خودرو منتشر خواهد شد و به صورت ویدیویی با این خودرو آشنا می‌شوید.

ام جی، از مدیاموتورز تا آذویکو و فردا

ام جی در ایران متاسفانه بیش از حد دست به دست شده و دلیل آن را باید برند خوب آن در بین چینی‌ها و پشتوانه بزرگ سایک بدانیم که باعث شده شرکت‌های مختلفی برای آن دندان تیز کنند. تا چند سال پیش مدیاموتورز محصولات مختلفی از ام جی را همچون ام جی ۶ و ام جی GS وارد می‌کرد که البته از بین آن‌ها باید ام جی ۶ را موفق‌ترین خودروی ام جی در ایران بدانیم که فروش و سابقه خوبی بین مشتریان دارد. اما در سال‌های اخیر سایک با ورود مستقیم به بازار و سرمایه‌گذاری عظیم، قصد تولید و گرفتن سهم بازار بیشتری از بازار خودرویی ایران را دارد تا محصولات جدیدی همچون ام جی ۳۶۰ و یا ام جی RX5 و ام جی ZS را از روی خط تولید به بازار ایران عرضه کند. محصولاتی که با توجه به برند، چهره و امکانات خوب خود، هر شرکتی را می‌تواند مطرح کند و فروش خوبی را در کارنامه خود ثبت کند.

فعلاً خودروسازی آذربایجان قرارداد ام جی ۳۶۰ را امضا کرده و مدل‌های دستی، اتوماتیک و توربو را به بازار عرضه می‌کند ولی در پاییز امسال صحبت‌هایی در مورد تولید خودرو در سایت خودروسازی سمنان شرکت ام جی فردا نیز منتشر شد که البته هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده و فعلاً باید آذویکو را تنها عرضه کننده ام جی های تولیدی در ایران بدانیم.

ام جی ۳۶۰ در چند مدل عرضه می‌شود؟

قبل از اینکه به مهمان این تست از خودروبانک برسیم اجازه دهید خانواده ام جی ۳۶۰ را در ایران بشناسیم. به ترتیب قیمت، ابتدا ام جی ۳۶۰ با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و با دنده دستی قرار دارد که حدود ۵۷ میلیون تومان قیمت دارد. خودرویی که در بازه قیمتی پرپتانسیلی قرار دارد اما دستی بودن گیربکس آن می‌تواند این خودرو را به سمت بازاری خاص سوق دهد. اما برای حل این مشکل همین خودرو یعنی ام جی ۳۶۰ با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و البته گیربکس خودکار نیز وجود دارد که در حدود ۶۷ میلیون تومان قیمت دارد. اما در این تست مهمان دیگری داریم آن هم چه مهمانی! کامل‌ترین ام جی ۳۶۰ که با پیشرانه‌ای توربوشارژ و البته گیربکسی کامل‌تر به ایران آمده و با قیمتی در حدود ۷۷ میلیون تومان مستقیماً روبروی چری آریزو ۵ توربو قد علم کرده است.

نزدیک‌تر به ام جی ۳۶۰ نگاه کنیم

ام جی ۳۶۰ در حقیقت همان رووی ۳۶۰ است اما از آنجاییکه سایک صاحب هر دو کارخانه است در بازارهای مختلف محصولاتی از رووی را با برند ام جی نیز عرضه می کند و فعلاً برنامه بر عرضه خودروهای مختلف در ایران با برند ام جی است. ام جی ۳۶۰ توربو به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده که دقیقاً ۱۴۹۸ سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر ۱۳۰ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و ۲۱۰ نیوتن متر در دور ۲۰۰۰ تا ۴۴۰۰ را تولید کند.

برخلاف مدل اتوماتیک تنفس طبیعی که گیربکس ۴ سرعته خودکار دارد، مدل توربو به گیربکس ۶ سرعته خودکار تیپ‌ترونیک مجهز است و می تواند حداکثر به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند.  

 

مشخصات فني
مدل ام جی ۳۶۰ توربو
پيشرانه ۴ سیلندر خطی توربو
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی
حداکثر قدرت ۱۳۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي ۹.۷ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم
قيمت ۷۷ میلیون تومان

 

اما برای اینکه در عمل این خودرو را بسنجیم، با دستگاه حرفه ای VBOX اقدام به تست از این خودرو کردیم و جالب است که قدرت موتور این خودرو طوری است که در صورت خاموش بودن سیستم ESP می تواند هرزگردی کند. در زیر می توانید نتیجه بدست آمده از تست را مشاهده کنید و عددهای ثبت شده برای شتاب های اولیه و ثانویه را ببینید.

در نهایت در مورد عملکرد موتور و گیربکس باید گفت که بسیار هماهنگ بوده و ۶ دنده بودن گیربکس عملکرد خودرو را بسیار نرم کرده و باعث شده تا شما همیشه از یک موتور آرام استفاده کنید که در مواقع ضروری، بوست توربو می تواند شتاب خوبی را برای یک خودروی سدان شهری ارایه دهد و از نظر شتاب و کشش موتور اصلاً جای نگرانی نیست. از نظر ابعاد و اندازه، ام جی ۳۶۰ توربو بسیار شبیه به آریزو ۵ است اما فاصله بین دو محور و طول بیشتر ام جی ۳۶۰ باعث شده نه تنها فضای پای بیشتری در قسمت عقب وجود داشته باشد بلکه با ۴۸۲ لیتر فضای بار، برتری کاملی را در این قسمت بدست آورد.

چهره ۳۶۰ درجه‌ای محافظه کارانه

چهره ام جی ۳۶۰ را باید در مقابل چری آریزو ۵ یکی از نکات ضعف دانست زیرا آن پویایی و خطوط منحنی شکل آریزو ۵ در ام جی ۳۶۰ دیده نمی‌شود. ام جی ۳۶۰ سعی شده برای سنین بالاتری طراحی شود که به چهره‌هایی محافظه‌کارانه‌تر و سنگین‌تر علاقه دارند و شاید همین موضوع نشان از هدف ام جی برای پدران خانواده به عنوان جامعه هدف این خودرو است. چهره‌ای که در جلو، عقب و حتی کناره‌ها شاهده می‌کنید اگرچه همگی هارمونی خوبی دارند ولی بسیار ساده و بدون هیچ هیجانی طراحی شده‌اند که البته می‌توان این مدل طراحی را کمی ماندگارتر نیز بدانیم.

در داخل نیز با کابینی ساده و در عین حال متفاوت سر و کار داریم که غربیلک فرمان ام جی های دیگر نیز روی آن نصب شده است. اما در عین سادگی باید استفاده راحت از دکمه های مختلف داشبورد و ارگونومی خوب جزئیات را اشاره کنیم و صندلی ها و همچنین تعلیق خودرو راحت و بدون دردسر است بطوریکه در طول تست با سه نفر در خودرو طولانی در شهر حرکت کردیم که هیچ کدام از سرنشین ها گله ای از تعلیق خودرو نداشتند.

نکته متفاوت در داخل کابین استفاده از دورشمار سرعت به صورت عقربه ای در وسط است و دورشمار موتور به صورت دیجیتالی در سمت چپ آن قرار دارد که به صورت لحظه ای دور موتور را نشان می دهد. باید گفت این مدل چینش پشت غربیلک بسیار متفاوت بوده و کمی زمان لازم است تا به آن عادت کنید.

در این قسمت لازم است بگوییم که نسخه فیس‌لیفت از ام جی ۳۶۰ در چین عرضه شده که در نمای جلو چهره‌ای بروزتر دارد اما فعلاً سایک برنامه‌ای برای عرضه این فیس لیفت در بازار ایران ندارد.

آیا صدای موتور زیاد داخل کابین می‌آید؟

معمولاً یکی از مشکلات موتورهای کم‌حجم، صدای بالای پیشرانه در دور موتورهای بالا است. برای همین یک تست ساده انجام دادیم و در حالت ایستاده میزان صدای داخل کابین را سنجیدیم که حدود ۴۰ دسی‌بل بود. این عدد بسیار کم است و جالب است بدانید که داخل یخچال منزل تنها ۳۹ دسی بل صدا وجود دارد اما با شروع حرکت این صدا بیشتر می‌شود و قاعدتاً صدای موتور نیز بیشتر به کابین نفوذ می‌کند بطوریکه در سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به عددی بیش از ۶۱ دسی‌بل رسیدیم. اگرچه این مورد را نیز باید متذکر شویم که کماکان این صدا کمی زیاد است اما در مقایسه با دیگر ۱.۵ لیتری‌های بازار، در دورهای بالا از این نظر در جایگاه بهتری قرار دارد.

چه امکاناتی روی ام جی ۳۶۰ توربو نصب شده؟

در خصوص تجهیزات ایمنی، ام جی امکانات مناسبی را در اختیار قرار می‌دهد که از بین آن‌ها می‌توانیم به سیستم ترمز ضد قفل ABS اشاره کنیم. این ترمزها را شرکت بوش Bosch ساخته اند و در نسخه ۹.۱ هستند. نسخه ABS9.1 همان مدلی است که روز خودروی آئودی A6 نیز استفاده می شود و دقت آن تا ۲۰۰ بار در ثانیه نیز می باشد. نسخه قبلی این ترمز ABS7.2 بود که دقت آن تنها ۱۰۰ بار در ثانیه بود. از دیگر امکانات نصب شده روی این خودرو به سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل ترمزها در پیچ، سیستم کنترل فشار باد لاستیک TPMS ، دو عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب و سیستم ضد سرقت را نام برد.

در بخش تجهیزات رفاهی نیز ام جی ۳۶۰ توربو در بین رقبای خود در سطح خوبی قرار دارد و به امکاناتی همانند سانروف برقی، زیر آرنجی جلو و عقب، صندلی‌های عقب تاشونده، صندل ۶ جهته راننده، صندلی ۴ جهته سرنشین جلو، روکش چرمی صندلی‌ها، برف پاک‌کن ژله‌ای، آینه‌های گرمکن‌دار با تنظیم برقی، چراغ‌های روشنایی در روز، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، مانیتور ۸ اینچی لمسی، آلارم سرعت، تهویه مطبوع با فیلتر تصفیه هوا، جا عینکی، چراغ مطالعه عقب و محفظه نگهدارنده زیر صندلی جلو می‌توانیم اشاره کنیم.

فرمان ام جی ۳۶۰ نیز برقی است و برای استفاده‌های شهری بسیار نرم و راحت است. همچنین از نظر امتیاز ایمنی توانسته ۵ ستاره کامل از C-NCAP را دریافت کند.

ام جی ۳۶۰ توربو بخریم؟

ام جی ۳۶۰ توربو در بازه قیمتی ۷۰ الی ۸۰ میلیون تومان رقیب مستقیم چری آریزو ۵ توربو است. ام جی ۳۶۰ توربو از نظر کیفیتی خودروی قابل قبولی است و نقطه ضعف آن را باید نبود خدمات پس از فروش گسترده آذویکو بدانیم که البته این شرکت تازه به بازار خودرویی کشور وارد شده و فعلاً این شرکت در حال گسترش خدمات پس از فروش خود در سطح کشور است. چهره ساده آن بیشتر برای سنین بالا و استفاده‌های خانوادگی مناسب است و جادار بودن صندوق و راحتی کابین این استفاده را تایید می‌کند. همچنین مدل توربو با گیربکس ۶ سرعته عملکردی نرم و در عین حال شتابی خوب برای یک سدان خانوادگی را داراست. به نظر می‌رسد سایک با توجه به برند معتبری که در دست دارد و کیفیت بالاتر محصولات خود، مخصوصاً در محصولات آتی این شرکت در سگمنت کراس‌اوورها، با انتخاب یک شریک صحیح، گسترش تبلیغات و نمایندگی‌های فروش خود بتواند به راحتی نقش مهمی را در بازار تشنه ایران بازی کند.

-

افزودن دیدگاه جدید